23 maart - Historium en etentje
Historium
Het Historium schept een beeld van het leven in Brugge tijdens de Middeleeuwen. De bezoekers worden door zeven kamers geleid, waar film, decor en muziek samengebracht is. Het fictieve liefdesverhaal speelt zich af in 1435. Op dat moment was Jan Van Eyck bezig aan zijn schilderij "Madonna met kannunik Joris Van der Paele".
Madonna met kanunnik Joris van der Paelle
![]() |
||||
Museum | Groeningemuseum | |||
Locatie | Brugge | |||
Kunstenaar | Jan van Eyck | |||
Jaar | 1436 | |||
Type | Olieverfschilderij | |||
Afmetingen | 122,1 × 157,8 cm | |||
|
De Madonna met kanunnik Joris van der Paele is een schilderij van Jan van Eyck dat zich in hetGroeningemuseum in Brugge bevindt. Na het Lam Gods is dit het grootste schilderij dat van Jan van Eyck bewaard is gebleven. Het is één van de vier authentieke werken van Jan van Eyck die nog in een Belgische collectie worden bewaard. Het paneel neemt een heel bijzondere plaats in de geschiedenis van de Westerse schilderkunst in. Het is namelijk wellicht het vroegste voorbeeld van een zogenaamde "Sacra Conversazione" (Heilige conversatie): een schilderij waarin op een realistische manier heiligen en soms ook gewone stervelingen zijn afgebeeld alsof ze in een alledaagse conversatie zijn verwikkeld[1]. Het werk draagt het inventarisnummer O.161 en meet (inclusief de originele lijst) 141 x 176,5 cm.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Archeologische site van de St.-Donaaskerk.
Het z.g. Burghotel (1987-1989) bewaart in de kelderverdieping resten van het koor van de voormalige St.-Donaaskerk.
Madonna met kanunnik Joris van der Paele
Madonna met kanunnik Joris van der Paele | ||||
![]() |
||||
Museum | Groeningemuseum | |||
Locatie | Brugge | |||
Kunstenaar | Jan van Eyck | |||
Jaar | 1436 | |||
Type | Olieverfschilderij | |||
Afmetingen | 122,1 × 157,8 cm | |||
|
De Madonna met kanunnik Joris van der Paele is een schilderij van Jan van Eyck dat zich in hetGroeningemuseum in Brugge bevindt. Na het Lam Gods is dit het grootste schilderij dat van Jan van Eyck bewaard is gebleven. Het is één van de vier authentieke werken van Jan van Eyck die nog in een Belgische collectie worden bewaard. Het paneel neemt een heel bijzondere plaats in de geschiedenis van de Westerse schilderkunst in. Het is namelijk wellicht het vroegste voorbeeld van een zogenaamde "Sacra Conversazione" (Heilige conversatie): een schilderij waarin op een realistische manier heiligen en soms ook gewone stervelingen zijn afgebeeld alsof ze in een alledaagse conversatie zijn verwikkeld[1]. Het werk draagt het inventarisnummer O.161 en meet (inclusief de originele lijst) 141 x 176,5 cm.